Jeg har tidligere planlagt en engelsk økt med vanlig
fremover-undervisningsplanlegging. Da brukte jeg den didaktiske relasjonsmodellen
og starta med måla i KL 06 som utgangspunkt.
Mål 2. trinn LK06:Bruke tall i samtale om nære omgivelser og egne opplevelser.Lytte til og forstå enkle instruksjoner på engelsk
Jeg skal nå analysere det samme undervisningsopplegget, men
med bruk av blant annet baklengsplanlegging (Constructive Alignment).
Ved baklengsplanlegging tar man utgangspunkt i
vurderingskriteriene fra starten av. Altså beskrive forventa læringsutbytte først,
for så å designe gode oppgaver og kriterier. Til slutt planlegge en
undervisning som gjør at elevene i størst mulig grad lykkes og får til
oppgavene. I fremover planlegging er man resultatorientert, i motsetning til
baklengsplanlegging, hvor man har fokuset på prosessen og framover-meldinger
til elevene om hvordan de ligger an i forhold til kriteriene. For at elevene
skal klare å lære seg den tiltenkte kompetansen må man vurdere hvilke aktiviteter
som skal brukes, slik at elevene når kriteriene. Det er gjennom aktive elever
læring skjer, ikke aktive lærere.
Gjennom aktiviteter vil læreren kunne se læringsutbytte,
kunne vurdere læring ut fra kriterier og skjemaer. En kan bruke SOLO-taksonomien for
kartlegging av nivåer av forståelse, med utgangspunkt i vurderingskriterier og
vurderingsskjemaer. For å ha mulighet til å ha god vurdering må det legge til
grunn gode læringsmål. I min engelskundervisning hadde jeg brutt ned måla i
KL06 og laget meg 2 kriterier for denne økten. Ved evaluering av de ser jeg at det er brukt
verb som, skal kunne, forstå, samarbeide og være aktive. I følge
SOLO-taksonomien er det variasjon på vanskenivåene, jeg tror de er gode
kriterier.
Innhold:
Eleven skal kunne tallene fra 0-20 på engelsk og
forstå enkle instruksjoner.
Elevene må samarbeide og bli aktive i egen læring
Aktiviteten for å nå tiltenkt læring var stasjonsarbeid.
Metode:
Stasjonsarbeid.
Oppstart
med tallsang
3
stasjoner. Arbeidsbok, data og engelsk bibliotek.
Avslutt
med tall-lek.
I selve utføringen endret jeg antall stasjoner fra tre til
fire. Det ble en bedre fordeling av elevene på stasjonene. Jeg tilførte en
stasjon med prikk til prikk tegning med tall. Jeg har skrevet "data", dette er ikke presist nok. Jeg brukte Moava og Stairs, Engelsk, 2.trinn, Numbers.
Nå når jeg brukte Læring
Designer.org, så jeg at det kun var lagt inn 11% med diskusjon. Dette var jeg
ikke klar over, selv etter endt undervisning.
Rammefaktorer:
2. trinn 27 elever. 1 faglærer.1 fagarbeider. 10 PC.
Smartboard. Læreverket Stairs. 10 min på hver aktivitet, 10 min til overgang,
totalt 60 min
Deltaker forutsetninger:
Klassen er umotivert. Vært en del uro.
Både rammefaktorene og deltakerforutsetninger er jeg fornøyd
med. Tidsangivelsen korrigerte jeg noe, ettersom jeg la til en stasjon til.
Selve gjennomføringen av opplegget gikk bra. Så kommer jeg til siste punktet
som er vurdering.
Vurdering
Hvordan fungerte aktiviteten i forhold til målet.
Hvordan
var læringsutbyttet?
Det kommer helt tydelig og klart frem av kriteriene at det
ikke er noen vurderingskriterier som samsvarer med innholdet. Hvordan skal jeg
vurdere, hvilke redskaper har jeg til å vurdere?
Sitter igjen med hvordan jeg
opplevde undervisningen og det viser hvor viktig vurdering er. Det er ikke hva
lærer gjør som skal måles.
Var denne engelskundervisningen god læringsdesign?
Min opplevelse av undervisningsøkten var god. Tror elevene
lærte i samarbeidslæring. Tenkte videre de lærte av både stasjoner, sang og
lek, tross alt, aktive barn er lærende barn. Dette er i tråd med. Vygotsky. Det var forskjellige aktiviteter, alle med samme
mål, helt konkrete og andre kreative. Der jeg gir meg selv strykkarakter er ved
vurdering. Jeg sitter igjen med en opplevelse, en følelse eller en formening
om at elevene har lært. Burde vært klare vurderingsskjemaer hvor elevene aktivt
vurderte seg selv eller gruppen. I tillegg ville jeg kunne se hva som ble gjort
av arbeid.
Gode læringsdesign
|
Dårlige læringsdesign
|
|
skal være
den aktive, og elevene
passive)
|
Good analytic blog, you reflect on your learning design well and you evidence your learning well.
SvarSlett