Ludvigsen–Utvalget
er et offentlig utvalg nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Deres formål er at de
skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetanser elevene vil trenge i
fremtiden. En forskergruppe har på bestilling fra utvalget sett på hvilke
kompetanser de mest sentrale prosjektene på feltet vektlegger. De enes om ti
kompetanser som går igjen i flere prosjekter.
De ti
kompetansene er:
–
Fagkompetanse
–
IKT-kompetanse
–
Kommunikasjon og samarbeid
–
Kreativitet og innovasjon
– Kritisk
tenkning og problemløsning
–
Metakognisjon og å lære å lære
– Personlig
og sosialt ansvar – etisk og emosjonell bevissthet
– Kulturell
bevissthet og kompetanse
– Liv og
karriere/jobbkompetanse
– Borgerskap
– lokalt og globalt
Flere av
disse kompetansene er allerede en del av det norske læreplanverket. En sentral
diskusjon på feltet er i hvor stor grad kompetanser for det 21. århundre
representerer noe nytt. Det blir argumentert for at disse kompetansene har
større betydning i dag enn tidligere, og dermed bør få større plass i skolen (NOU
2014:7 s.117). Det er viktig med implementeringsstrategier som involverer flere
aktører, som for eksempel foreldre, lokalsamfunn
og universiteter. IKT-området er i rask endring i skolen. Derfor må de legge
til rette for kontinuerlig utvikling. Både elever og lærere må være med i deltakende
læreprosesser. Utvalget ser på forholdet mellom digital kompetanse og elevenes
faglige kompetanse og vurdere hvordan disse kan integreres i elevenes
læringsarbeid. Videre legger de til grunn at elevene utvikler sin kompetanse i
et samspill mellom faglige, sosiale og emosjonelle sider ved læring, og at
læring i skolen handler om å utvikle både kognitive, sosiale og emosjonelle kompetanser.
I dagens og morgendagens kunnskapsintensive samfunn blir elever som ikke
fullfører grunnopplæringen, være mer sårbar gruppe enn tidligere (NOU 2014:7 s.
130).
Hvordan har
jeg endret min undervisningspraksis i forhold til utviklingen i samfunnet?
Dr. Mor beretter
at kjernen i designlæring er «making things better» (DKL 112, leksjon 2). En
lærer er godt drillet i å lage undervisningsopplegg, både hvor man bruker ordinære
læreverk og digital teknologi. Det er akkurat i dette skillet mellom godt håndverk
og design, at Dr. Mor griper fatt i meg og min profesjon, i indirekte betydning
selvfølgelig. Han påpeker at jeg er en god håndverker, gjør jobben min godt,
men stiller og spørsmål til meg om jeg kan gjøre den bedre. Og slik jeg ser det
er det akkurat hva Ludvigsen-utvalget og ønsker. Lærerne og skolene skal ta tak
i egen praksis, fordi det alltid er rom for forbedringer. I dette blogginnlegget
vil jeg se på hvordan min utvikling har vært denne høsten, mitt ansvar for å klargjøre
elvene for framtiden, og hvilke muligheter det ligger i å være design lærer.
Jeg startet
på DKL studiet i høst for å lære mer om hvordan bruke teknologi i undervisningen.
I det legger jeg å bruke smart tavle og PC mer hensiktsmessig enn jeg gjør i
dag. Det har vært en del kurs på smart tavlen og diverse programvarekurs
gjennom jobben, men jeg ville ha mer. Det er faktisk en utløsende faktor som fikk
meg til å gjøre det og det var en elev hos meg som skulle øve på nasjonal prøve
i engelsk, digitalt. Problemene som oppstod var ikke faglige som engelsk, men
teknologiske som hvordan bruke en PC. Da forstod jeg at for at elevene skal ha
mulighet til å løse fremtidige oppgaver må de være kompetente IT-brukere og jeg
kjente på behovet for å kunne mer. På spørsmålet om jeg har hatt en utvikling
denne høsten er svaret et rungende ja. Jeg har fått innblikk i mange nettsider
som jeg skal prøve mye mer ut i fremtiden. Mange læringsaktiviteter som ligger og
venter på at jeg skal tilpasse de og ta de i bruk og dele på nytt, fordi det
jeg lager er bra, det er knyttet til læringsmål og kan brukes igjen. Mulighetene
er mange når kunnskapens ideer først har slått rot. Jeg har fått tanker om
hvordan elevene kan bruke adaptiv læring som hjemmearbeid. Få foreldrene med på
banen, invitere de inn i en annen undervisning enn hva de selv og jeg hadde. Antakelig
har alle elevene smarttelefoner, hvorfor ikke ta de i bruk, spille Kahoot! på egen
mobil. La grensene mellom fritids, - og ordinere undervisningsarenaer viskes
ut. I denne settingen ser jeg utfordringene stå i kø. Den første tanken som
slår meg er hva med digital mobbing. Digital mobbing er et økende problem. Konfliktrådet
har registrert at digital mobbing brer om seg.
– Vi har en god del sånne saker. Vi
registrerer det som «trusler, mobbing og ærekrenkelser» og det er et
problemområde som øker hvert år og som økte med rundt 100 saker i fjor. Vi er
ikke tvil om at økningen skyldes digital mobbing, sa informasjonssjef i
Konfliktrådet, Gro Jørgensen, tidligere til NRK (Barnevakten).
Både skolen
og foreldre har ansvar for å forhindre at elever mobber eller blir mobbet. Det
er barnet selv som avgjør om de er mobbet og skolen har plikt til å gjøre noe
viss eleven føler seg mobbet uansett hvordan (Medietilsynet). Redsel for at
noen elever vil ta i bruk teknologi for å mobbe, kan ikke tale for å ikke
implementere redskapene i undervisningen.
Det
overhengende ansvaret jeg har for mine elever er å tilrettelegge undervisningen
i så stor grad, at hver enkel elev får den kunnskapen og de ferdighetene de har
bruk for, både nå og i fremtiden. Jeg ser klarere nå hvordan jeg kan bruke
tiden min mer effektivt. Hvordan jeg kan få elevene mer aktive og fokusert på
egen læring, tenker spesielt på vurdering. Jeg ønsker at elevene skal ha til
vane å stille spørsmål om hva de skal lære og få kunnskaper om hvor de selv er
i forhold til hvor de skal i læringsøyemed. Det handler ikke om hva jeg gjør, men
hvordan jeg tilrettelegger til elevene og hvordan de opplever og erfarer aktivitetene.
Jeg har fått en klarere oppfatning av hva et godt læringsdesign er og hvordan
elevene skal oppnå ønsket læringsutbytte.
Kilder:
Barnevakten.
Hentet 20.11.2016 fra: http://barnevakten.no/naadeloes-hverdag-for-nettmobbeofre/
DKL 112,
Læringsdesign for framtidas skule. Høgskulen i Volda.
Medietilsynet.
Hentet 20.11.2016 fra: http://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/nettmobbing/
A nice reflective blog on your study and practice, it shows and evidences your learning journey well.
SvarSlett