Samfunnet er
forandret fra jeg gikk på barneskolen til i dag, men mange av de grunnleggende
ideene bak skolen er lite endret. Krokan (2012) , skriver at selv om
undervisningspraksis og skolehverdagen for barna er en annen i dag, enn for
noen år tilbake, er grunnprinsippene i organiseringen av skolen imidlertid relativ
lik (Krokan, 2012, s. 22) . Tanken på meg selv
som elev på barneskolen på 80-tallet, og meg selv som lærer i dag i barneskolen
er ganske artig. Jeg kan ikke sånn uten videre, sammenligne de to lærer-rollene,
men jeg skal prøve å sammenligne min lærer fra barneskolen, med meg selv i dag
i barneskolen. Dette blir naturligvis med utgangspunkt i erindringer fra et
barn. Min lærer var en meget trygg og god voksen, og det tror og håper jeg at
jeg også er for mange elever på vår skole.
Lærerrollen
Det har
naturligvis vært noen endringer i denne perioden. Jeg hadde en kvinnelig lærer.
Vi tiltalte henne som Frøken. Hva hun heter vet jeg ikke, og har aldri visst. Jeg husker henne som en voksen person som
hadde all verdens tid. Det som var viktig var høflighet, skikk og bruk, lesing og
sang, gjerne salmer. Jeg husker mine foreldre fortalte hun ringte hjem og informerte
dem om hvordan det var på skolen, hvordan det gikk med meg osv. Mine foreldre forventet
at hun ringte og tok kontakt. I motsetning til nå, hvor det er forventninger
til foreldre om å komme på foreldremøter og utviklingssamtaler. Det møtte aldri
mine foreldre på, hvorfor skulle de det? Frøken, ville jo ringe og fortelle dem
det de trengte å vite.
Forskning av
bl.a. Hattie (2009), slår fast at læreren har størst betydning for det som
foregår i klasserommet. Relasjonen mellom lærer og elev, lærer og gruppe er
viktig for læringsresultatet hos elevene. I fremtiden, akkurat som nå, har
lærerne ansvaret for den faglige, så vel som den sosiale, utviklingen til den
enkelte elev.
Frøken, var en
leder i klasserommet, selv om jeg ikke tror jeg tenkte på henne som leder, men
kun som frøken, som ville jeg skulle lære å lese og multiplikasjonstabellen. Jeg
ser på meg selv som klasseleder, og min oppgave er å lære elevene å lære, det
fører meg videre til hvilke metoder ble brukt og blir de brukt i dag og?
Metoder
Digital teknologi
har gjort inntog i klasserommene, men det er ikke teknologien i seg selv, men
måten vi bruker den på, som skaper endringer. Når mye av vår teknologi i skolen
gjøres innen rammene av det tradisjonelle, skapes ikke de endringene som mange
mener er både nødvendige og ønskelige. På denne måten har ikke metodene i
skolen endret seg i stor grad. Vi bruker teknologi som verktøy, ikke som en
naturlig del av undervisningen, slik som pair og blyant. Det er lærere som syns
at datamaskiner er forstyrrende i sin undervisning, for de passer ikke inn i de
tradisjonelle undervisningsformene (Krokan, 2012, s. 155) .
Til alle læreverk,
fins det lærerveiledninger. De er godt beskrevet hva jeg kan gjøre i min
undervisning, og hvordan elevene kan nå måla sine.. Nå har ikke jeg kjennskaper
til om Frøken brukte lærerveiledninger til sin undervisning, men jeg antar det.
Det som er den store forskjellen da til nå, er at jeg har all verdens
muligheter til å ikke bruke dem. Jeg kan velge å ikke bruke dem. Jeg kan søke
på internett, bruke ideer jeg har fått på grupper som jeg er medlem av på
Facebook, Pinterest eller andre ressurser jeg følger, som for eksempel Malimo
og Spireserien. Det er så mange innfallsvinkler og opplegg tilgjengelig, at jeg
må være kritisk til bruken. Jeg må ha en klar plan på hva jeg vil oppnå med å
bruke disse ideene, denne teknologien, videoene osv.
Jeg husker ikke
hvilket leseverk jeg selv hadde i småskolen, men tror gjerne at det var noe
alla`, Odd Haugstad sin ABC-en. Jeg
husker å lese setninger som; Ole se sol. Ole se bil, bilen biler, osv. Så lite
spennende og engasjerende at salmeboka ble faktisk min lesestart. Jeg likte å
synge, ikke å lese. Det å lære å lese, vet jeg ikke om lar seg gjøre på
datamaskin. Det er noe annet å lese digitalt enn på papir, men når du allerede
er en god leser, er det lett å bli enda bedre leser på digitalt utstyr, men er
vi kommet der enda?
Fremtidens
lærerrolle
Dagens lærere
blir kritisert for lite vilje til endring, men Helleve (2016) skriver i Den digitale lærergenerasjonen. Utfordringer
og muligheter, at det skyldes behovet for kontroll. Kontroll er legitimt
for ledere, men det fører til at det er utrygt å prøve ut nye
undervisningsformer. Den største gleden en lærer kan ha er å skape noe nytt som
fører til elevers læring, så som leder må man tørre å prøve ut mye nytt.
Helleve (2016) , skriver om
IRE-kommunikasjon i klasserommet. Denne kommunikasjonsformen holder i dag på å
bli bytte ut med læresamtalen og lignende. I min arbeidskommune er det enighet om fokus på
Leslos og læresamtalen med åpne autentiske spørsmål. Samtalen skal skiftes fra
lærer til elev, målet er at elevene skal være muntlige aktive. Det er elevene
som har samtaletiden, lærerne sin rolle er å lytte og veilede. Disse metodene
passer også godt i lag med bruk av digital teknologi. Elevene hjelper hverandre,
samtaler i lag, finner informasjon, deler kunnskaper, skaper og utvikler seg
selv. Lærer observerer, lytter og veileder.
Videre ser jeg
for meg at fremtidens lærere vil være mere aktive i bruken av IKT i sin
undervisning. Dette vil føre til at lærerne vil påvirke elevenes digitale
kompetanse, og den digitale avstanden som nå er mellom lærerne og elevene vil
minke. Lærerne vil få troen på IKT som en naturlig del av undervisningen, slik
som blyant og papir.
Avslutningsvis
vil jeg si at jeg virkelig håper at endringene som kommer, aldri vil føre til
at de voksne ikke ser og hører elevene. Kanskje det er derfor en endring mot
mer digital kompetanse er så viktig, det å møte elevene på deres arena, ikke
kun på de tradisjonelle skolearenaene som tradisjonelt har vært her.
Referanser
Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis
of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. New York: Routledge.
Helleve, I. (2016). Den komplekse lærerrollen. I I.
Helleve, A. G. Almås, & B. Bjøkelo, Den digitale lærergenerasjonen.
Utfordringer og muligheter (ss. 24-42). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Krokan, A. (2012). Smart Læring. Bergen:
Fagbokforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar