Delingskulturen
har stor fart inn i skolene med den hensikt å spare tid og arbeidsmengde. Saken
er slik at det er mange som underviser i de samme temaene hver uke, og er det
da ikke naturlig å dele filer, informasjon, kunnskaper og alt annet av
interesse for faget. På den annen side, det hender òg at man som pedagog, går
tom for ideer eller mangler inspirasjon. Er det ikke da lurt å finne inspirasjon
på sosiale medier som for eksempel Pinterest, er det ikke lurt å skaffe seg et
profesjonelt læringsnettverk?
(www.youtube.com)
Et profesjonelt
læringsnettverk er et nettverk for personer innenfor et bestemt fagfelt eller
yrkesgruppe. Georg Siemens, starter av konnektivismen,
sier at et personlig læringsnettverk er «åpne digitale tjenester og ressurser
som settes sammen av den som skal lære» (Krokan, 2012, s. 145) . Konnektivismen er
en teori om læring i nettverk der individet står i sentrum (Krokan, 2012, s. 130) . I et slikt
perspektiv blir det viktig at skolen legger til rette for å bygge egne
personlige læringsnettverk (Krokan, 2012, s. 32) . Personer og andre typer
ressurser i nettverkene er noder (Krokan, 2012, s. 130) . Eksempler på noder
i mitt tilfelle er grupper for pedagoger og grupper for forskjellige fagfelt,
for eksempel; engelsklærere, matematikk og status lærer grupper på Facebook. Som lærer tenker
jeg det er lurt å skape meg et eget personlig læringsnettverk. På denne måten
kan jeg sette min egen læring og kunnskapsutvikling i system med mine
interesser, koblinger til venner og andre, som felles skaper mitt læringsnettverk.
Det finnes ikke noe fasit på hvilke ressurser man bør bruke, eller hvordan man
bør bruke dem, men det som er sikkert er at den beste læringen skjer gjennom
dialog, samarbeid og god delingskultur, både av kunnskaper og erfaringer (NDLA, 2017) .
Ulemper med
et personlig læringsnettverk
En ulempe med å
lære på denne måten, er at det ikke appellerer til alle. Særlig ikke de som er
flinke til å lære på den tradisjonelle måten, eller de som ikke behersker de
nye digitale læremidlene (Krokan, 2012, s. 146) .
En annen utfordring
med læringsnettverk er at det tar lang tid å bygge opp, og holde det ved like.
Det kan være vanskelig fordi man vet ikke helt hvordan man skal få det til å
virke. Spørsmål som hvordan og i hvilken grad skal man delta kan variere fra
gruppe til gruppe. En tommelfinger-regel er at man bør dele ofte og lite. Blir
det for sjelden nyheter fra deg, eller for mye på en gang, kan dine koblinger
miste interessen for ditt nettverk, samt at dette ikke en god delingskultur. For
at man skal sikre en god delingskultur, bør det være en rutine for hvordan og
når man deler, ellers er det lett for at det blir i rykk og napp, og da kan man
miste oversikten. Til slutt kan vi si at hvis man gjør for mange koblinger, kan
man miste kontrollen. Koblingene bør være i samme interessefelt som du selv
har, for eksempel i fag eller yrke (Dalen, 2017) .
Twitter er et godt sosialt nettverk for fagligkobling. Der kan man stille et
spørsmål og man får raskt et seriøst svar.
Hvorfor ha
et personlig læringsnettverk
Et personlig
læringsnettverk skiller ikke mellom formell og uformell læring. Man får tilgang
til ressurser og ideer man ellers ikke ville hatt. Læringsnettverket tar utgangspunkt
i de ressursene vi ønsker og er tilpasset våre personlige behov. Når nettverket
er etabler er det selvorganiserende (Krokan, 2012, s. 145) . Videre er det
positivt å ha mulighetene for et bredt samarbeid, uten fysiske grenser. Man har
en arena for refleksjon, læring og deling på tvers av alle landegrenser.
Mitt
læringsnettverk
Jeg har eget
læringsnettverk basert på grupper jeg følger på Facebook, sider på Pinterest,
samt at jeg abonnerer på forskjellige personer, institusjoner, sanger og
leksjoner på YouTube. Jeg har G+ konto og LinkedIn. I tillegg abonnerer jeg på
nyhetsbrev fra en rekke nettsteder. Jeg vil påstå at jeg har et stort nok
nettverk.
Dalen fra
Kjøkkenfesten, skriver det er viktig å ikke blande ditt private nettverk og det
offentlige nettverket ditt. Jeg kan trygt si at her har jeg gjort feil. Jeg har
kun et nettverk, hvor jeg både er privat og offentlig. En salig blanding. Dette
bør jeg sikkert rette opp i så fort som mulig.
Personlig
læringsnettverk som en del av undervisningen
Denne delen er
to delt. Den første er for meg som pedagog og den andre for elevene. Jeg
begynner med den første. Det er helt klart fordeler med personlig læringsnettverk
for meg. Jeg bruker det til både som forberedelse og som inspirasjon til
undervisning. Abonnement på nyhetsbrev er en nyttig informasjonskanal til meg
selv, på denne måten holder jeg meg oppdatert. Digitale sider er de første til
å oppdatere på det siste. Jeg ser også at det er arbeidsbesparende i forhold
til planlegging av undervisning.
Å undervise
elevene ved å bruke digitale tjenester og verktøy endrer den tradisjonelle
undervisningen og arbeidsmåten. Samarbeid og deling blir viktig i deres
læreprosess. Her ender vi tilbake til konnektivismen som ble nemt
innledningsvis. Konnektivsismen bygger på den sosialkonstruktivistiske samarbeidsteorien
av Lev Vygotskys. Vi vet at vi lærer bedre i fellesskap.
(http://www.maynineteen.co.uk/author/jo-prosser/)
Referanser
Dalen, J.
(2017, oktober 01.). Kjøkkenfesten. Hentet fra 7 forutsetninger for en
god delingskultur:
https://www.kjokkenfesten.no/2011/04/04/7-forutsetninger-for-en-god-delingskultur/
Krokan, A. (2012). Smart Læring. Bergen:
Fagbokforlaget.
NDLA. (2017, Oktober 01.). Personlige og
profesjonelle læringsnettverk. Hentet fra Nasjonal digital læringsarena:
http://ndla.no/nb/node/107653?fag=102783
Wikipedia. (2017, oktober 05.) Sosiokulturelt læringssyn . Hentet fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Sosiokulturelt_l%C3%A6ringssyn
Youtube. (2017, oktober 05.) Overview of connectivism. Hentet fra: https://www.youtube.com/watch? v=yx5VHpaW8sQ&feature=shareWikipedia. (2017, oktober 05.) Sosiokulturelt læringssyn . Hentet fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Sosiokulturelt_l%C3%A6ringssyn
YouTube. (2017, November 04.) What is a PLN. Hentet fra: https://www.youtube.com/watch? time_continue=10&v=TsvKY1KZLh0
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar